چرا نخ دندان برای سلامت دهان و دندان شما ضروری است؟

- 2024-09-13-

نخ دندان یکی از مهمترین ابزارها در مبارزه با پوسیدگی دندان و بیماری لثه است. در حالی که مسواک زدن دو بار در روز بسیار مهم است، استفاده از نخ دندان پلاک‌ها و باکتری‌هایی را که مسواک شما نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند، از بین می‌برد. استفاده از نخ دندان می تواند از بروز چنین مشکلاتی در دندان جلوگیری کند و شما را از درمان های پرهزینه دندان نجات دهد.


با وجود اثربخشی آن، بسیاری از افراد از نخ دندان کشیدن منظم غفلت می کنند. نظرسنجی انجام شده توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) نشان داد که تنها حدود نیمی از آمریکایی ها روزانه از نخ دندان استفاده می کنند. این می تواند به دلیل عدم آگاهی یا به سادگی این باشد که نخ دندان کشیدن یک کار خسته کننده است.


نخ دندان کشیدن به ویژه برای از بین بردن پلاک، لایه چسبنده ای از باکتری ها که روی دندان شما جمع می شود، مهم است. هنگامی که پلاک کنترل نشود، می تواند به جرم تبدیل شود و باعث التهاب و خونریزی لثه شود. این می تواند در نهایت منجر به پریودنتیت شود، یک عفونت جدی لثه که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.


علاوه بر نخ دندان کشیدن روزانه، استفاده از تکنیک صحیح نخ دندان نیز مهم است. ADA توصیه می کند که از حدود 18 اینچ نخ دندان و حرکت عقب و جلو برای از بین بردن مواد زائد بین دندان ها استفاده کنید. همچنین هنگام استفاده از نخ دندان باید ملایم عمل کنید تا به لثه های خود آسیب نرسانید.